Αποτυχία στις πανελλήνιες: Και τώρα τι κάνω;



Όπως είναι γνωστό, οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν σημείο σταθμό στη ζωή του εφήβου στη χώρα μας και η καλή ή κακή επίδοσή του σε αυτές μπορεί να καθορίσει την εικόνα που θα διαμορφώσει για τον εαυτό του. Μετά από μία περίοδο έντονου άγχους και συνεχούς προσπάθειας, ο αποκλεισμός του μαθητή από την τριτοβάθμια εκπαίδευση  μπορεί να προκαλέσει βαθιά απογοήτευση τόσο στον ίδιο όσο και στην οικογένειά του. Ο φόβος της αποτυχίας που εκδηλωνόταν με άγχος και έντονη ανησυχία κατά τη διάρκεια των εξετάσεων δίνει τη θέση του στην κατάθλιψη και τη χαμηλή αυτοεκτίμηση. Ακόμη, σε κάποιες περιπτώσεις είναι πιθανό να παρουσιαστούν απώλεια ενδιαφέροντος για κοινωνικές επαφές, εσωστρέφεια ή αυτοκαταστροφικές τάση όπως κατάχρηση αλκοόλ, ουσιών κλπ.
Το κατά πόσο η είσοδος στο πανεπιστήμιο προδιαγράφει την επιτυχία στην ζωή μας και κυρίως μας καθιστά ικανούς για ουσιαστικές ανθρώπινες σχέσεις είναι μεγάλη και ανεξάντλητη συζήτηση. Το σημαντικό είναι να μπορέσει ο μαθητής που δεν θα επιτύχει στις πανελλήνιες να ξεπεράσει το φόβο του και να δει καθαρά τις διαθέσιμες επιλογές που έχει από εδώ και πέρα. Σε αυτό το σημείο καταλυτικός είναι ο ρόλος της οικογένειας και σε τι βαθμό θα μπορέσει να υποστηρίξει το παιδί στη λήψη αποφάσεων για τη σταδιοδρομία του.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις αποτελούν ένα σημαντικό σταθμό στη ζωή των εφήβων και νέων ατόμων, όμως δεν είναι η μοναδική ευκαιρία. Στο παρελθόν, η κατάλληλη εκπαίδευση συχνά οδηγούσε σε μία ασφαλή θέση εργασίας. Αυτό δεν ισχύει σήμερα. Μπορούμε να κάνουμε βάσιμες υποθέσεις για μελλοντικές ευκαιρίες, αλλά θα υπάρχει πάντοτε αβεβαιότητα! Κανένα πανεπιστήμιο και καμία σπουδή δεν εξασφαλίζει στο μαθητή τη σταδιοδρομία και δεν του δίνει έτοιμες λύσεις. Μέχρι να ολοκληρώσει τις σπουδές σε έναν τομέα που τώρα έχει επιλέξει, μπορεί τα δεδομένα στην αγορά εργασίας να έχουν αλλάξει, νέα επαγγέλματα να έχουν εμφανιστεί και άλλα επαγγέλματα που είναι ενδεχομένως δημοφιλή σήμερα να μην έχουν πια ζήτηση.
Αυτό είναι ίσως το πιο σημαντικό μήνυμα που θα χρειαστεί να περάσει ο γονιός στο παιδί του. Στη σημερινή κοινωνία της δια βίου μάθησης, είναι σημαντικό να αναπτύσσουμε πολύπλευρα την προσωπικότητά μας και να καλλιεργούμε δεξιότητες που θα μας δώσουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουμε σε διαφορετικά εργασιακά περιβάλλοντα και θα μας ανοίγουν νέες ευκαιρίες σε περιόδους ανεργίας, οικονομικής κρίσης και άλλου είδους δυσκολιών. Για να επιτευχθεί αυτό είναι σημαντικό να μάθει το παιδί να διαχειρίζεται τις αποτυχίες της ζωής και να είναι ικανό να παίρνει αποφάσεις με καθαρό μυαλό.
Οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν είναι μία δοκιμασία που θα αποδείξει αν αξίζει ο υποψήφιος και αν διαθέτει τη δύναμη για να επιτύχει. Κανείς δεν εγγυάται ότι εάν περάσει π.χ στην Ιατρική θα γίνει ένας καλός, επιτυχημένος γιατρός. Η επιτυχία δεν κρίνεται μόνο τώρα. Η επιτυχία είναι ένας μακρύς δρόμος που χρειάζεται συνεχή προσπάθεια, προσωπική ενδοσκόπηση και όραμα. Εάν «χτίσει» τα παραπάνω τότε ακόμα και αν δεν περάσει στο πανεπιστήμιο, υπάρχει σίγουρα ένα μέλλον και μία θέση που περιμένει να την κατακτήσει!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου